Ètica empresarial

Departament d’Economia i Empresa - Sant Josep Obrer L'Hospitalet
1er Gestió Administrativa
Ètica empresarial

Delictes informàtics


Nois, noies, contesteu raonadament les següents qüestions,

  

1.                 Explica que s’entén per delicte informàtic. Quin altre nom tenen ?

2.                 Explica què és el frau informàtic. Quina sanció té ?

3.                 Explica què és la suplantació d’identitat ? Quina sanció té ? 

4.                 Explica què s’entén danys informàtics. Quina sanció té ? 

5.                 Explica què s’entén revelació de secrets ? Quina sanció té ? 

6.                 Explica què s’entén per protecció a la intimitat


7.                 Robar o apropiar-se de dades personals. Posa un exemple. Quina sanció té? 


8.                 Què es el pishing?


9.                 Quin tipus d’informació és sensible als mitjans electrònics?


10.            Explica algun delicte informàtic conegut per tu, o trobat a la xarxa

 

Per a la teva informació.

TIPOS DE DELITOS INFORMÁTICOS

https://www.youtube.com/watch?v=_XySLA6w1lc

 








“Las mujeres de verdad tiene curvas”

 

 

 Contesta las siguientes preguntas en relación con la visualización de la película

  

1       -        ¿Cómo se llama la protagonista de la película?

 

2       -        Entiendes la ilusión de la protagonista por estudiar en la Universidad. ¿Por qué?

 

3       -        ¿Es un trabajo digno el que tienen las mujeres protagonistas de la película?  ¿Por qué?

 

4       -        Define la actitud de la madre. ¿Por qué  crees que actúa de esa manera?

 

5       -        Económicamente cual crees que es la situación financiera de la empresa ¿Por qué?

 

6       -        En la película observamos un fuerte bilingüismo social y hasta familiar. ¿A qué es debido?

 

7       -        ¿El bilingüismo empobrece o enriquece a las personas? Razona la respuesta

 

8       -        ¿Conoces alguna situación parecida a la de la película en relación con “el trabajo digno”?

 

9       -        ¿Qué valor le das a tiene estudiar? ¿Por qué?

 

10     -        ¿A qué se debe el título de la película?

 




Treball digne.

                        

1.            A la pel·lícula “Las mujeres de verdad tienen curvas” creus que aquelles dones tenen un treball digne. Per què ? Recorda alguna escena per suportar la teva resposta.

 

  

2.            Busca a la xarxa la definició de “treball digne”.

 

  

3.            Què significa “feina precària” ?

 


 

4.          A molts països els nens i nenes fan feines que posen en risc la seva salut, la seguretat, la moralitat o la seva vida. Busca alguna fotografia i troba en quin país és.

 

  

5.       Hi han moltes dones que treballen en tallers il·legals cosint per empreses tèxtils o del calçat. Quines lesions o malalties creus que poden patir pel fet de treballar tantes hores ?

 

  

6.   Explica una feina la qual tu consideris treball precari. ¿ Per què ?

 

  

7.   Qui són “les kellys” ? Explica la seva situació laboral.

  

 

8.  Busca algun  programa o institució arreu del Món el qual lluiti per un treball digne i per un mercat laboral més just.

 

  

9.  Busca i explica les funcions que tenen els sindicats al món laboral.

 

  

10.  Busca i explica breument la biografia d’un / a activista pels drets dels treballadors.

 

 

 

                                                              Sandblasting

 

 

 

Nois, noies, contesteu les següents preguntes:

 

 

1-    Explica què és el sandblasting.

 

2-    I en la indústria tèxtil, concretament.

 

3-    Per què és perillós, perjudicial pels treballadors ?

 

4-    Per què creus que hi ha gent que compra texans desgastats ? Quina opinió tens sobre això ?

 

5-    Mires l’etiqueta de la roba que compres per saber d’on venen ? Per què ?

 

6-    Explica a què és dedica la organització “Ropa limpia“

 

7-    Quins països són grans fabricants de roba al Món ?

 

8-    Busca alguna notícia que relacioni un pais fabricant de roba relacionada amb la precarietat laboral.

 

9-    Creus que tu a com a consumidor tens força contra les grans multinacionals ? Per què ?

 

10-                       Busca una imatge sobre el sandblasting



OPINIÓ

 

CATEDRÀTIC DE LA UNIVERSITAT POMPEU FABRA I ECONOMISTA - 12 setembre 2021 2.00 h

El poder dels consumidors: del boicot al ‘buycot’

Les decisions dels consumidors poden contribuir a millorar el món

ORIOL AMAT - CATEDRÀTIC DE LA UNIVERSITAT POMPEU FABRA I ECONOMISTA

El boi­cot d’empre­ses té una llarga història. El 1790, al Regne Unit, els que esta­ven en con­tra d’empre­ses que uti­lit­za­ven esclaus ja van boi­co­te­jar els seus pro­duc­tes. Un dels boi­cots més cone­guts va suc­ceir el 1955 a Ala­bama, quan la majo­ria de la població afro­a­me­ri­cana de la ciu­tat de Mont­go­mery va dei­xar d’uti­lit­zar el ser­vei d’auto­bu­sos arran de l’arrest i la multa impo­sada a la cos­tu­rera Rosa Parks. En aquells moments, els auto­bu­sos sepa­ra­ven els seients per a blancs dels seients per a negres. Parks ocu­pava un seient de les file­res des­ti­na­des als negres, però com que les file­res dels blancs esta­ven totes ocu­pa­des, el con­duc­tor va dema­nar-li que cedís el seient a un home blanc. La nor­ma­tiva de la com­pa­nyia d’auto­bu­sos donava la potes­tat al con­duc­tor a fer-ho, però Parks s’hi va negar. Arran de la multa i l’arrest, la població va dir prou. Van dei­xar els auto­bu­sos buits durant un any fins que els tri­bu­nals van sen­ten­ciar que era il·legal tenir seients segre­gats per races als auto­bu­sos. El boi­cot va ser exitós, ja que el segui­ment va ser mas­siu i no van aflui­xar fins que van acon­se­guir l’objec­tiu.

Aquest és un exem­ple del poder que tenen els con­su­mi­dors, ja que el boi­cot pot ser uti­lit­zat per acon­se­guir que es dei­xin de fer males pràcti­ques rela­ci­o­na­des amb drets humans (mal­trac­ta­ment de tre­ba­lla­dors o d’ani­mals, dis­cri­mi­nació per raó de sexe...), drets lingüístics, danys medi­am­bi­en­tals, des­lo­ca­lit­za­ci­ons, evasió fis­cal, cor­rupció, etc. Diver­sos estu­dis indi­quen que entre el 30 i el 40% dels con­su­mi­dors han fet boi­cot de pro­duc­tes en algun moment, però segons un estudi de la Uni­ver­si­tat d’Eas­tern Mic­hi­gan, només el 24% dels boi­cots asso­lei­xen el seu objec­tiu. D’acord amb el mateix estudi, les dues claus de l’èxit són la bona orga­nit­zació del boi­cot i la per­se­ve­rança.

Una manera més posi­tiva d’enfo­car aques­tes acci­ons és fent el con­trari. És a dir, pas­sar del boi­cot (dei­xar de com­prar) a empre­ses que no ens agra­den al buy­cot (com­prar) a empre­ses que sí que ens agrada com actuen. Un estudi recent de Deloitte con­clou que el preu i la qua­li­tat seguei­xen sent molt impor­tants, però que el 55% dels con­su­mi­dors com­pren tenint en compte els valors de les empre­ses. Per tant, cada dia compta més l’actu­ació en temes com la res­pon­sa­bi­li­tat social cor­po­ra­tiva, els objec­tius de desen­vo­lu­pa­ment sos­te­ni­ble, etc.

En defi­ni­tiva, és impor­tant que els con­su­mi­dors tin­guem pre­sent que amb les nos­tres deci­si­ons de com­pra podem con­tri­buir a millo­rar el món. I si amb el buy­cot podem actuar en clau posi­tiva com­prant en empre­ses que estan en línia amb les nos­tres con­vic­ci­ons, millor. Com deia William Long­good: “Els som­nis i la per­se­ve­rança són una com­bi­nació molt pode­rosa” i si li afe­gim la cons­ci­en­ci­ació dels con­su­mi­dors, encara més.

    


Departament d’Economia i Empresa

1er Gestió Administrativa

Ètica

Ernest Casa

 

Alumne/a:                                                                   El poder dels consumidors



 

1.     Llegeix tot l’article sense presa i acuradament

 

 

2.     Explica el joc de paraules del “boicot al buycot”

 

3.     Creus que les decisions dels consumidors poden contribuir a millorar el Món? Per què?



4.     Explica breument qui va ser Rosa Parks 



5.     Ets tu un consumidor conscient ? Per què ? 



6.     El objectius de desenvolupament sostenible. Explica que significa aquesta expressió.

 

 

7.     Tu has fet boicot a algun producte ? En coneixes algú que ho ha fet ?

 

 

8.     Creus que es tindria que fer boicot a algun producte, marca sector o país ? Per què ? 

 

 

9.     Busca i troba a Internet algun producte, marca , sector o país que se li ha fet boicot. Explica el perquè.

 

 

10. Resum en una frase l’article que has llegit

 

 


L'EFECTE HALO


Anem a estudiar l’efecte halo. Contesta les següents preguntes:

 

 1       -        Primer de tot, què entès per efecte halo ? què és ?

 

2       -        Creus que l’efecte halo juga un paper important a les estafes al món empresarial ?

 

3       -        Explica amb un exemple l’efecte halo en l’àmbit laboral o professional.

 

4       -        Explica amb un exemple l’efecte halo en l’àmbit comercial com a les vendes, a les botigues, els productes.

 

5       -        Què son els prejudicis ? Tu en tens ? Quins són ?

 

6       -        És evident que l’efecte halo és importantíssim quan es fa un entrevista de feina. Quins aspectes són el més determinants, tant en positiu com negatiu, per a tu en aquest aspecte ?

 

7       -        Quin valor li dones a al vestiment com a part de la teva imatge ? Per què ?

 

8       -        Com es pot compensar  l’efecte halo a en relació al coneixement dels altres ?

 

9       -        “En el ámbito de la educación hay estudios que han llegado a la conclusión de que la presentación y la letra de un examen influyen en la nota del mismo. Incluso la misma presentación de uno mismo, que es el sujeto que puede ser el que entregó el examen, sin conocer a los sujetos que entregan el examen o escrito o de más de inmediato podemos hacer un juicio como por ejemplo; decir ese se ve inteligente porque tiene una buena presentación en cuánto a peinado y de más, y ese otro a de ser menos capaz ya que su peinado es fatal al igual que su ropa, etc.”

 

Estàs d’acord amb aquesta idea. Per què ?

 

10     -        Busca una imatge relacional amb l’efecte halo



Ètica empresarial 

 

Estafes empresarials.

                        

1.            Busca la definició d ‘”estafa”.

  

 

 

2.            Busca a Viquipèdia que és un frau piramidal .

 

  

 

3.            Busca a Viquipèdia que consisteix el esquema Ponzi ?

 

 

  

4.            Llegeix la biografia de Carlo Ponzi. Quina dada t’ha sobtat més ?

 

 

  

5.            Va fer algun frau aquest senyor?

 

 

 

 6.            I de la biografia de Bernard Madoff ?

 

 

  

7.            Va fer algun frau aquest senyor ? Investiga-ho

  

 

 

8. Llegeix la biografia de José María Ruiz Mateos. Quina dada t’ha sobtat més ? .

 

 

  

9. Va fer algun frau aquest senyor ? Investiga-ho.

 


10. Pregunta a la familia, amics, coneguts si coneixen alguna persona que hagi sigut víctima d'alguna estafa piramidal. Investiga per la Xarxa si recentment hi hagut alguna al nostre pais.

 

 

  



 

Departament d’Economia i Empresa

1er Gestió Administrativa

Ètica

Ernest Casa

 

Alumne/a:                                                                   Ètica i xarxes socials

 

 

Nois, noies,

 

Aneu a mireu atentament el vídeo a youtube

 

 https://www.youtube.com/watch?v=ykRWogklq0I

 

i contesta les següents preguntes:

 

 

1-    Explica què són les “xarxes socials”.

 

2-    Quines xarxes socials fas servir tu ? Explica per a què les fas servir.

 

3-    Veiem al vídeo la definició, i per tant la diferència entre ètica i moral. Principis ètics i valors morals. Quins valors morals creus que encara manquen a la nostra societat ?

 

4-    Què ens vol comunicar les imatges de Julian Assage i de Mark Zuckerberg amb el que estan dient ?

 

5-    Fes cinc cèntims de la biografia de Julain Assage.

 

6-    I cinc més de Mark Zuckerberg

 

7-    Quin vincle té Julian Assage amb les xarxes social ? I Mark Zuckenberg ?

 

8-    Què és un spam ? I una suplantació d’identitat ?

 

9-    “La llibertat d’expressió” dóna dret a tot ? Què creus ?

 

10-                       Comparteixes dades ? Amb qui ? Segur ? I, quin tipus de dades ?

 

  

 

Departament d’Economia i Empresa

1er Gestió Administrativa

Ètica

Ernest Casa

 

Alumne/a:                                                La Logística inversa – una ètica per a l’empresa

 

 

1)                Tornem al plàstic. Mira el documental de TV3 “No pot ser. Made of plàstic”. Fes un resum de poques línies del que has vist.

https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/no-pot-ser/made-of-plastic/video/6035364/

 

2)                Què és el “chapapote”?

 

3)                A què es dedica l’empresa Ecoembes

 

4)                A què es dedica Javier Egoneche ?

 

5)                Estem a temps d’arreglar-ho? Què en Javier ?

 

6)                Qui tindria que ser el responsable del reciclatge ? Les empreses, els ajuntament, les persones ? Qui ?Per què ?

 

7)                  Busca a la xarxa el concepte de “logística inversa” Explica-ho en poques paraules.

 

8)                Les empreses reciclen ? Què en penses ?

 

9)                Busca i enganxa, o fes-ho tu mateixa, el esquema de reciclatge d’una ampolla de plàstic.

 

Tu i la teva família podria viure com el Miqui Martínez i la Jana Manich ? Per què 




L’efecte Halo i les estafes.


“El golpe”




En relació a la pel·lícula “El golpe”, contesta les següents preguntes:


1 - Primer de tot, de quin any és aquesta pel·lícula ?


2 - Quin són els seus principals protagonistes ? 


3 - Quins Òscars va guanyar ?


4 - Explica en què consisteix la primera estafa que es veu al film.


5 - Explica quin va ser el detonant, la causa de muntar aquest “Golpe”, aquest estafa.


6 - Per què Henry Gondorff es fa passar per borratxo a la partida de cartes de pòquer al tren ?


7 - Com acaba la partida de pòquer ? Quina conseqüència té ?


8

- ”El Golpe” es basa en una estafa d’apostes. Digues sobre que es pot apostar, com a mínim cinc tipus d’apostes que coneguis.

9 - A part de la trama principal, per qui es perseguit Hooker ?


10 - Sobre que s’aposta en aquesta trama ?


11 - Com es diu “el malo de la película” ? 


12 - Explica detalladament en què consisteix l’estafa preparada.


13 - Ja a la última escena, explica com aconsegueixen fer l’estafa ?


14 - Quin personatge est cau más simpàtic Per què ?


15 - Creus què és possible fer-se ric apostant ? Per què ?


L’estafa piramidal.




“Nacida para ganar”




En relació a la pel·lícula “Nacida para ganar”, contesta les següents preguntes:





1 - Primer de tot, de quin any és aquesta pel·lícula ?





2 -  Com es diu la principal protagonista ?  A quin municipi viu ?





3 – Quin tipus de feina té ?




4 – Com definiries la seva vida ?






5 – Com es diu la seva companya que es troba un dia al carrer ?






6 - Com definiries la seva vida ?






7 - Explica en què consisteix l’estafa que mostra la pel·lícula






8 – Quin personatge trobes que és el més assenyat ? Per què ? 




9 – Per a tu, aquesta pel·lícula acaba bé o malament ? Per què ?






10 – Recomanaries aquesta pel·lícula ? Per què ?








4 comentarios: