Nois, noies, contesteu
raonadament les següents qüestions,
1.
Explica que s’entén per delicte informàtic.
Quin altre nom tenen ?
2. Explica què és el frau informàtic. Quina sanció té ?
3. Explica què és la suplantació d’identitat ? Quina sanció té ?
4. Explica què s’entén danys informàtics. Quina sanció té ?
5. Explica què s’entén revelació de secrets ? Quina sanció té ?
6. Explica què s’entén per protecció a la intimitat.
7. Robar o apropiar-se de dades personals. Posa un exemple. Quina sanció té?
8. Què es el pishing?
9. Quin tipus d’informació és sensible als mitjans electrònics?
10.
Explica algun delicte informàtic conegut per
tu, o trobat a la xarxa
Per a la teva
informació.
TIPOS DE DELITOS
INFORMÁTICOS
https://www.youtube.com/watch?v=_XySLA6w1lc
“Las mujeres de verdad tiene curvas”
1 - ¿Cómo se llama
la protagonista de la película?
2 - Entiendes la
ilusión de la protagonista por estudiar en la Universidad. ¿Por qué?
3 - ¿Es un trabajo
digno el que tienen las mujeres protagonistas de la película? ¿Por qué?
4 - Define la
actitud de la madre. ¿Por qué crees que
actúa de esa manera?
5 - Económicamente
cual crees que es la situación financiera de la empresa ¿Por qué?
6 - En la película
observamos un fuerte bilingüismo social y hasta familiar. ¿A qué es debido?
7 - ¿El bilingüismo
empobrece o enriquece a las personas? Razona la respuesta
8 - ¿Conoces alguna
situación parecida a la de la película en relación con “el trabajo digno”?
9 - ¿Qué valor le
das a tiene estudiar? ¿Por qué?
10 - ¿A qué se debe el
título de la película?
Treball digne.
1.
A
la pel·lícula “Las mujeres de verdad tienen curvas” creus que aquelles dones
tenen un treball digne. Per què ? Recorda alguna escena per suportar la teva
resposta.
2.
Busca
a la xarxa la definició de “treball digne”.
3.
Què
significa “feina precària” ?
4. A
molts països els nens i nenes fan feines que posen en risc la seva salut, la
seguretat, la moralitat o la seva vida. Busca alguna fotografia i troba en quin
país és.
5. Hi
han moltes dones que treballen en tallers il·legals cosint per empreses tèxtils
o del calçat. Quines lesions o malalties creus que poden patir pel fet de
treballar tantes hores ?
6. Explica una feina la qual tu consideris treball precari. ¿ Per què ?
7. Qui són “les kellys” ? Explica la seva situació laboral.
8. Busca algun programa o institució arreu
del Món el qual lluiti per un treball digne i per un mercat laboral més just.
9. Busca i explica les funcions que tenen els sindicats al món laboral.
10. Busca i explica breument la biografia d’un / a activista pels drets dels
treballadors.
|
Sandblasting |
|
|
Nois, noies, contesteu
les següents preguntes:
1- Explica què és el sandblasting.
2- I en la indústria tèxtil, concretament.
3- Per què és perillós, perjudicial pels
treballadors ?
4- Per què creus que hi ha gent que compra texans
desgastats ? Quina opinió tens sobre això ?
5- Mires l’etiqueta de la roba que compres per
saber d’on venen ? Per què ?
6- Explica a què és dedica la organització “Ropa
limpia“
7- Quins països són grans fabricants de roba al Món ?
8- Busca alguna notícia que relacioni un pais fabricant de roba relacionada amb la precarietat laboral.
9- Creus que tu a com a consumidor tens força
contra les grans multinacionals ? Per què ?
10-
Busca una
imatge sobre el sandblasting
CATEDRÀTIC
DE LA UNIVERSITAT POMPEU FABRA I ECONOMISTA - 12 setembre 2021 2.00 h
El poder dels consumidors: del
boicot al ‘buycot’
Les decisions dels consumidors poden contribuir a millorar el món
ORIOL AMAT - CATEDRÀTIC
DE LA UNIVERSITAT POMPEU FABRA I ECONOMISTA
El boicot d’empreses té una llarga història. El
1790, al Regne Unit, els que estaven en contra d’empreses que utilitzaven
esclaus ja van boicotejar els seus productes. Un dels boicots més coneguts
va succeir el 1955 a Alabama, quan la majoria de la població afroamericana
de la ciutat de Montgomery va deixar d’utilitzar el servei d’autobusos
arran de l’arrest i la multa imposada a la costurera Rosa Parks. En aquells
moments, els autobusos separaven els seients per a blancs dels seients per
a negres. Parks ocupava un seient de les fileres destinades als negres,
però com que les fileres dels blancs estaven totes ocupades, el conductor
va demanar-li que cedís el seient a un home blanc. La normativa de la companyia
d’autobusos donava la potestat al conductor a fer-ho, però Parks s’hi va
negar. Arran de la multa i l’arrest, la població va dir prou. Van deixar els
autobusos buits durant un any fins que els tribunals van sentenciar que
era il·legal tenir seients segregats per races als autobusos. El boicot va
ser exitós, ja que el seguiment va ser massiu i no van afluixar fins que van
aconseguir l’objectiu.
Aquest és un exemple del poder que tenen els consumidors,
ja que el boicot pot ser utilitzat per aconseguir que es deixin de fer
males pràctiques relacionades amb drets humans (maltractament de treballadors
o d’animals, discriminació per raó de sexe...), drets lingüístics, danys
mediambientals, deslocalitzacions, evasió fiscal, corrupció, etc.
Diversos estudis indiquen que entre el 30 i el 40% dels consumidors han
fet boicot de productes en algun moment, però segons un estudi de la Universitat
d’Eastern Michigan, només el 24% dels boicots assoleixen el seu objectiu.
D’acord amb el mateix estudi, les dues claus de l’èxit són la bona organització
del boicot i la perseverança.
Una manera més positiva d’enfocar aquestes accions
és fent el contrari. És a dir, passar del boicot (deixar de comprar) a
empreses que no ens agraden al buycot (comprar) a empreses
que sí que ens agrada com actuen. Un estudi recent de Deloitte conclou que el
preu i la qualitat segueixen sent molt importants, però que el 55% dels consumidors
compren tenint en compte els valors de les empreses. Per tant, cada dia
compta més l’actuació en temes com la responsabilitat social corporativa,
els objectius de desenvolupament sostenible, etc.
En definitiva, és important que els consumidors tinguem present que
amb les nostres decisions de compra podem contribuir a millorar el món.
I si amb el buycot podem actuar en clau positiva comprant
en empreses que estan en línia amb les nostres conviccions, millor. Com
deia William Longgood: “Els somnis i la perseverança són una combinació
molt poderosa” i si li afegim la conscienciació dels consumidors,
encara més.
|
|
Departament d’Economia i Empresa 1er Gestió Administrativa Ètica Ernest Casa |
|
|
Alumne/a: El
poder dels consumidors |
||
1. Llegeix tot l’article sense presa i
acuradament
2. Explica el joc de paraules del “boicot al
buycot”
3. Creus que les
decisions dels consumidors poden contribuir a millorar el Món? Per què?
4. Explica breument
qui va ser Rosa Parks
5.
Ets tu un consumidor conscient ? Per què ?
6. El objectius
de desenvolupament sostenible. Explica que significa aquesta expressió.
7. Tu has fet boicot
a algun producte ? En coneixes algú que ho ha fet ?
8. Creus que es tindria que fer boicot a algun producte, marca sector o país ? Per què ?
9. Busca i troba
a Internet algun producte, marca , sector o país que se li ha fet boicot.
Explica el perquè.
10. Resum en una
frase l’article que has llegit
L'EFECTE HALO
Anem
a estudiar l’efecte halo. Contesta les següents preguntes:
1 - Primer de tot, què entès per efecte halo ? què és ?
2 - Creus
que l’efecte halo juga un paper important a les estafes al món empresarial ?
3 - Explica
amb un exemple l’efecte halo en l’àmbit laboral o professional.
4 - Explica
amb un exemple l’efecte halo en l’àmbit comercial com a les vendes, a les
botigues, els productes.
5 - Què
son els prejudicis ? Tu en tens ? Quins són ?
6 - És
evident que l’efecte halo és importantíssim quan es fa un entrevista de feina.
Quins aspectes són el més determinants, tant en positiu com negatiu, per a tu
en aquest aspecte ?
7 - Quin
valor li dones a al vestiment com a part de la teva imatge ? Per què ?
8 - Com
es pot compensar l’efecte halo a en
relació al coneixement dels altres ?
9 - “En el
ámbito de la educación hay estudios que han llegado a la conclusión de que la
presentación y la letra de un examen influyen en la nota del mismo. Incluso la
misma presentación de uno mismo, que es el sujeto que puede ser el que entregó
el examen, sin conocer a los sujetos que entregan el examen o escrito o de más
de inmediato podemos hacer un juicio como por ejemplo; decir ese se ve
inteligente porque tiene una buena presentación en cuánto a peinado y de más, y
ese otro a de ser menos capaz ya que su peinado es fatal al igual que su ropa,
etc.”
Estàs d’acord amb aquesta idea. Per què ?
10 - Busca una imatge relacional amb l’efecte halo
Ètica
empresarial
Estafes
empresarials.
1.
Busca la definició d ‘”estafa”.
2.
Busca
a Viquipèdia que és un frau piramidal
.
3.
Busca
a Viquipèdia que consisteix el esquema
Ponzi ?
4.
Llegeix
la biografia de Carlo Ponzi. Quina
dada t’ha sobtat més ?
5.
Va
fer algun frau aquest senyor?
6. I de la biografia de Bernard Madoff ?
7.
Va
fer algun frau aquest senyor ? Investiga-ho
8. Llegeix la biografia de José María Ruiz Mateos. Quina dada t’ha
sobtat més ? .
9. Va fer algun frau aquest
senyor ? Investiga-ho.
10. Pregunta a la familia, amics, coneguts si coneixen alguna persona que hagi sigut víctima d'alguna estafa piramidal. Investiga per la Xarxa si recentment hi hagut alguna al nostre pais.
|
|
Departament d’Economia i Empresa 1er Gestió Administrativa Ètica Ernest Casa |
|
|
Alumne/a:
Ètica i xarxes socials |
||
Nois, noies,
Aneu a mireu atentament el vídeo a youtube
https://www.youtube.com/watch?v=ykRWogklq0I
i contesta les següents
preguntes:
1- Explica què són les “xarxes socials”.
2- Quines xarxes socials fas servir tu ? Explica
per a què les fas servir.
3- Veiem al vídeo la definició, i per tant la
diferència entre ètica i moral. Principis ètics i valors morals. Quins valors
morals creus que encara manquen a la nostra societat ?
4- Què ens vol comunicar les imatges de Julian
Assage i de Mark Zuckerberg amb el que estan dient ?
5- Fes cinc cèntims de la biografia de Julain
Assage.
6- I cinc més de Mark Zuckerberg
7- Quin vincle té Julian Assage amb les xarxes
social ? I Mark Zuckenberg ?
8- Què és un spam ? I una suplantació d’identitat ?
9- “La llibertat d’expressió” dóna dret a tot ? Què
creus ?
10-
Comparteixes dades ? Amb qui ? Segur ? I, quin tipus de dades ?
|
|
Departament d’Economia i Empresa 1er Gestió Administrativa Ètica Ernest Casa |
|
|
Alumne/a: La Logística inversa – una ètica per a l’empresa |
||
1)
Tornem al
plàstic. Mira el documental de TV3 “No pot ser. Made of plàstic”. Fes un resum
de poques línies del que has vist.
https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/no-pot-ser/made-of-plastic/video/6035364/
2)
Què és el
“chapapote”?
3)
A què es
dedica l’empresa Ecoembes
4)
A què es
dedica Javier Egoneche ?
5)
Estem a
temps d’arreglar-ho? Què en Javier ?
6)
Qui
tindria que ser el responsable del reciclatge ? Les empreses, els ajuntament, les
persones ? Qui ?Per què ?
7) Busca a la xarxa el concepte de “logística inversa” Explica-ho en poques paraules.
8)
Les
empreses reciclen ? Què en penses ?
9)
Busca i
enganxa, o fes-ho tu mateixa, el esquema de reciclatge d’una ampolla de plàstic.
Tu i la teva família podria viure com el Miqui Martínez i la Jana Manich ? Per què
L’efecte Halo i les estafes.
“El golpe”
En relació a la pel·lícula “El golpe”, contesta les següents preguntes:
1 - Primer de tot, de quin any és aquesta pel·lícula ?
2 - Quin són els seus principals protagonistes ?
3 - Quins Òscars va guanyar ?
4 - Explica en què consisteix la primera estafa que es veu al film.
5 - Explica quin va ser el detonant, la causa de muntar aquest “Golpe”, aquest estafa.
6 - Per què Henry Gondorff es fa passar per borratxo a la partida de cartes de pòquer al tren ?
7 - Com acaba la partida de pòquer ? Quina conseqüència té ?
8
- ”El Golpe” es basa en una estafa d’apostes. Digues sobre que es pot apostar, com a mínim cinc tipus d’apostes que coneguis.9 - A part de la trama principal, per qui es perseguit Hooker ?
10 - Sobre que s’aposta en aquesta trama ?
11 - Com es diu “el malo de la película” ?
12 - Explica detalladament en què consisteix l’estafa preparada.
13 - Ja a la última escena, explica com aconsegueixen fer l’estafa ?
14 - Quin personatge est cau más simpàtic Per què ?
15 - Creus què és possible fer-se ric apostant ? Per què ?
L’estafa piramidal.
“Nacida para ganar”
En relació a la pel·lícula “Nacida para ganar”, contesta les següents preguntes:
1 - Primer de tot, de quin any és aquesta pel·lícula ?
2 - Com es diu la principal protagonista ? A quin municipi viu ?
3 – Quin tipus de feina té ?
4 – Com definiries la seva vida ?
5 – Com es diu la seva companya que es troba un dia al carrer ?
6 - Com definiries la seva vida ?
7 - Explica en què consisteix l’estafa que mostra la pel·lícula
8 – Quin personatge trobes que és el més assenyat ? Per què ?
9 – Per a tu, aquesta pel·lícula acaba bé o malament ? Per què ?
10 – Recomanaries aquesta pel·lícula ? Per què ?

ernest eres elm mejor profesor del mundo
ResponderEliminarErnest sigue así te admiro mucho
ResponderEliminarErnest te amo
ResponderEliminarmuchísimo
Eliminar